2014-03-11

KAKELUGNEN

Att ha en eldstad i huset känns som en sånt där primitivt behov. Nu kommer vårt hus att vara välisolerat samt ha golvvärme plus radiatorer så det finns egentligen inget måste att ha en eldstad för värmens skull. För mig känns det dock som ett måste (skulle såklart kunna leva utan en, men ni förstår vad jag menar?) att ha en eldstad i huset. Jag har alltid gillat gamla lägenheter med kakelugnar, eller som i vår nuvarande lägenhet, öppen spis. Så för att få till den rätta känslan i huset, som ska påminna om gamla sekelskifteslägenheter har vi valt att sätta in en kakelugn. Här kommer jag dock att säga emot mig själv, när jag sen säger att vi har valt en putsad kakelugn (nej då är det ju ingen kakelugn tänker ni, men i det här fallet kategoriseras den som det) för att få ett modernare snitt på den. Jag resonerar så som att det trots allt är ett nytt hus vi bygger så därför passar det bra med puts. Ojoj, det där blev lite snurrigt, men jag hoppas ni förstår vilken känsla jag vill åt :) Jag älskar också att den har en fin hylla där man kan ställa vackra saker!

Bild från contura.se

Hur som helst så är det den här, Contura Duo 103, som vi har valt. Den kommer att bli vardagsrummets "centerpiece" och det kommer att bli såå bra! Är så glad att jag kunde övertala mannen om den här gedigna pjäsen. Självklart är den inte bara vacker, utan kommer också ge go och effektiv värme när det eldas i den, vilket gör att man kan sänka elvärmen i huset - tip top!

Här kommer lite annan inspiration på kakelugnar. De gör något visst med ett rum...

Bild från Pinterest 

Helenas vackra kakelugn från bloggen Drömhus på Sköna Hem

Bild från Pinterest


Bild från Alvhem Mäkleri 

Bild från Studio Karin

4 kommentarer:

  1. Blir fantastiskt snygg:) Härligt /J

    SvaraRadera
  2. Kommer bli jättefint! Ska bli spännande och se planlösningen på de två planen!

    SvaraRadera
  3. Kommer bli supersnyggt! Gillar också Kungshamn..fint med glasverandan på andra sidan!
    Ska bli spännande att se planlösningen på de två planen!

    SvaraRadera