2014-03-26

VÅRA VAL OCH TILLVAL

Att bygga hus innebär spänningar, påfrestningar, förväntningar, drömmar... men först och främst 1000-tals val! Om man inte är så mycket för att bestämma saker så ska man nog inte bygga hus, utan flytta in i något färdigdesignat så man slipper välja stuprör, stormlister, foder, stormlister och allt vad det heter. Men det mesta av det här har gått som smort för oss. Så länge som vi har tänkt och planerat det här huset så var vi på det klara med vad vi (läs jag) skulle ha när vi gjorde vår slut beställning. Så egentligen blev det inte så svårt. Ska inte sticka under stol med att det såklart har varit många funderingar kring vissa saker, exempelvis golv och trapp. Men om man följer husets stil så blir det mesta självklart. Sen är det ju självklart det där med vad som ingår och vad som är tillval som måste tas hänsyn till.

Än så länge ligger vi under budget så det känns ju bra, trots den långa listan tillval. Slutligen kommer jag säkert ha värsta ångesten för att vi har gått över budget, men det tar vi sen!... tänker jag. Nu känns allt frid och fröjd :) Här kommer i alla fall en hel drös med val och tillval vi har gjort till vårt fina hus!

Balkong Classic från Myresjöhus

Liggande panel och småspröjsade fönster från Elitfönster

3-stavs mattlackat ekgolv "Ek Noir" från Boen Golv

Innerdörrar från Dooria, Stil 378

Trappa Classic från Snickarlaget (med steg i Ek Noir)

Tvättställsblandare Oras Cubista 2810 

Duschblandare Alterna Duscha II

2 x Vedums badrumskommod Free (men med andra handtag)

Köks- och grovköksblandare Oras Cubista 2839

Maskinpark till köket från Siemens enligt Myresjöhus "Stilpaket Rostfri" 








Traditionella lister från Myresjöhus

Slutligen vår fina ytterdörr (som ska vara snudd på svart), Solen CYD 833 från NorDan

Dörrtrycke Bonn


11 kommentarer:

  1. Alla dessa val.. Men jag var nog som du, hade en rätt klar bild så de materialval vi gjorde hos hustillverkaren (stuprör, takpannor, innerdörrar, kamin, dörrhandtag, ytterdörr etc) gick rätt smidigt. I efterhand ångrar jag att vi inte tog silver på våra "vindskivsplåtar" och fönsterbleck.. Hade nog blivit snyggare, när vi ändå valde silver på stuprör och hängrännor. Men tycker inte valen stannar där.. Badrumsinredning - ändrade oss hundra gånger, kakel samma sak. Köket bestämde vi rtät snabbt men var på väg att ändra oss, tog tid med bänkskivor dock. Vitvaror har vi plockat ur men där har vi bestämt oss. Golvet har vi velat med länge men skall äntligen beställa. Och sen kommer all inredning, huja! Tar aldrig slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det jag oroar mig för mest är nog det här med kakel och klinkers och stänkskydd till köket. Har ingen aning om vad vi ska välja till köket, är lite trött på kakel men vet inte vad man ska ta istället... men vi har ju i alla fall ett tag på oss att fundera. Inredningen ser jag väldigt mycket fram emot dock - icing on the cake! :)

      Radera
  2. Fina val!
    Jag trodde nog att jag hade en klar bild över hur jag ville ha det innan bygget kom igång. Nu bygger ju vi lösvirke så vi behöver inte bestämma allt på en gång, dvs vi har inte gjort någon slutbeställning på något vis, vilket gjort att jag ändrat mig tusen gånger om! Såhär mitt i bygget har jag blivit en riktig velpelle...

    SvaraRadera
  3. Superfina val :-) / M

    SvaraRadera
  4. I ett sådant fint kök behöver ni en större induktionshäll än den på bilden. Siemens har fina med större induktionsytor. Själv verkar jag inte kunna välja dem på grund av taskig strömförsörjning i lägenheten. Se till att ni får trefas till köket! /Claes

    SvaraRadera
  5. Fina val, Caroline!
    Mattlack trestav Boen Eik Noir ser inte ut som på bild, det där är nog plank. Kolla om det är stor prisksillnand på dem. Vi är nöjda med vår trestav och färgen men mattlacken är inte riktigt så rolig, faktist. Om vi kan så skall vi nog polera upp det lite, blir finare djup i golvet då.
    ha en fin kväll/Caroline från http://oceanlivinginsight.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Caroline :)
      Nej jag vet att golvet inte ser ut som på bild, faktiskt väldigt dålig återgivning :) men vi har varit och kollat på golvet i 3-stav typ tre gånger tror jag. Plank var ganska mycket dyrare tyckte jag, fick för mig att ni hade plank?
      Ha det gott! :)

      Radera
  6. Halloj, nejdå det är tre stav Boen Eik Noir .-) Kan hända att det blir finare när man våttorkat det några ggr. Blev mkt byggdamm kvar som nog tar tid att få bort.
    Färgmässigt är det jättefint också till annan inredning. Vi har fått mkt beröm för det men tänk på att allt skräp och damm syns ganska fort. För vår del gör det inget för vi gillar att ha rent men så ni vet :)

    SvaraRadera
  7. Hej! Vi funderar också på att bygga Kungshamn precis som ni. Det är så fint :) Jag undrar om den liggande panelen, de spröjsade fönstren och entrétaket är tillval eller ingår det i standardutförandet av huset? Jag tycker ju att det är de som gör huset så fint exteriört.

    Ha det fint /Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny! Ja visst är det fint! Vi var och kollade på ett Kungshamn i standardutförande och det var sådär kul kan jag säga. Fint hus, men inget speciellt. Så som svar på din fråga så är panelen, spröjsade fönster och entrétak tillval. Det är en sak som man ska ha klart för sig när man bygger hus, att det mesta tyvärr är tillval :( Dekorspröjsen kostar ca 30 000, men då har vi lite större fönster eftersom vi har valt att höja takhöjden på nedervåningen till 2,7 m.
      Entrétaket som vi har tagit kostar runt 28 000 kr, men då är det mindre än det som syns i katalogen. Liggande panel kostar 36 000 kr, men som sagt även här för högre takhöjd samt att vi har breddat huset och lagt till en glasveranda. Så dessa priser är bara på ett ungefär. Mycket pengar kan tyckas för alla delar, men vi tyckte det var värt det för att få det hus vi vill ha. I grunden är det ju ett jättebra hus! Lycka till och meddela gärna hur det går :)

      Radera
  8. Glömde ju såklart :) om spröjsen, panelen och entretaket var tillval blev det mycket dyrare med dem.

    SvaraRadera