2014-05-05

MATTOR MATTOR MATTOR

Nu har det varit lite bloggtorka här ett tag. Tog några dagar nere i Skåne för att hämta lite kraft. Men nu är det inredningsfokus igen!

Jag tycker att landet Sverige har ett problem. Så klart ett riktigt i-lands problem. Men ändå. Sverige har brist på fina mattor, i alla fall enligt mig. Jag gillar stora, grafiska mattor i dämpade färger, men de står knappt att finna. Om man inte vill betala skjortan vill säga. En fin matta kan lyfta ett helt rum om de har rätt utseende och rätt storlek.

Vissa rum i vårt hus kommer att ha ganska stora ytor så det krävs lite storlek på mattorna. En sak som jag verkligen vill ta fasta på, som jag lärde mig när jag gick Sköna Hems inredningskurser, var att skapa rum i rummet med hjälp av mattor. Exempelvis så binder man ihop en soffgrupp om man låter alla möbler som hör till den, stå på mattan. Mattan ska sedan gå ut en bit utanför, alltså hela soffan på mattan, inga ben utanför!

Jag har hittat lite fina mattor i Sverige som säkert skulle passa på lite olika ställe i huset. Men för att hitta lite större urval har jag fått söka mig till USA. Dessa mattor går att beställa till Sverige, så vi får se om det blir till att gå den vägen när det är dags.

Svenska mattor

Bromma från Posh Living

Alvine från IKEA



Vinylmatta Gittan från Brita Sweden

Min absoluta favorit från Chaatwal & Johnson

Mini Flag från Asplund

Honey från Pappelina

Matta från Anna O

Mattor från USA

Nathalie från Pottery Barn


Tile från West Elm

Key från West Elm

Safari från West Elm

2 kommentarer:

  1. Låter gött med lite vila ett tag, det behöver man om man ska orka genomföra ett helt husbygge och få lite ro att tänka igenom alla val :-) I-lands problem men det tar på en :-)
    Coola mattor de gör verkligen ett rum även om ajg själv är en fegis på mönstrat. Kommer säkert bli snyggt till rätt möbler mm.

    SvaraRadera
  2. Jag har också svårt att hitta bra mattor här! Alla de från USA var ju jättefina!

    SvaraRadera